image020

ТРАКТОРИ І АВТОМОБІЛІ, частина ІІ

Електронний посібник

 

Головна

Анотація

Теоретичні відомості

Додатки

Список використаних джерел

Укладачі

7. РОБОЧЕ І ДОПОМІЖНЕ ОБЛАДНАННЯ ТРАКТОРІВ І АВТОМОБІЛІВ

 

7.2. Довантажувачі ведучих коліс тракторів. Регулятори глибини обробітку грунту

7.2.1. Схема гідравлічної системи трактора та способи регулювання глибини обробітку грунту

7.2.2. Призначення та принцип роботи гідравлічного довантажувача ведучих коліс трактора (гідрозбільшувача зчіпної ваги)

7.2.3. Загальна будова та принцип дії на різних режимах силового позиційного регулятора

 

7.2.1. Схема гідравлічної системи трактора та способи регулювання глибини обробітку грунту

На більшості тракторів вітчизняного (рис. 7.2.1) та зарубіжного виробництва (рис. 7.2.2) використовують гідравлічні системи з автоматичними системами регулювання глибини обробітку грунту. Вони значно розширюють можливості машинно – тракторних агрегатів, підвищують їх продуктивність, полегшують керування машиною, яка входить до складу агрегату.

 

Рис. 7.2.1. Трактор МТЗ-892 «Белорусь»

 

ФЕНД

Рис. 7.2.2. Трактор FEND VARIO – 5630

Такі трактори можна агрегатувати із сільськогосподарськими машинами, що мають опорні колеса (рис. 7.2.3) і які їх не мають (рис. 7.2.4)

 

image007

Рис. 7.2.3. Опорне колесо диско-чизельного агрегату ДИЧ-3,1

 

ЮМЗ-1

Рис. 7.2.4. Орний агрегат у складі трактора ЮМЗ-804.2 та оборотного плуга без опорного колеса

 

№1

 

№2

 

Управління гідросистемою трактора виконується гідророзподільником та регулятором.

Для прикладу розглянемо схему гідросистеми трактора МТЗ – 1221 «Белорусь».

 

Картинки по запросу беларус 1221 фото

Рис. 7.2.5. Трактор МТЗ – 1221 «Белорусь»

 

Гідророзподільник 4 (рис. 7.2.6) забезпечує через три незалежних пари виводів управління виносними споживачами гідросистеми і має вивід для вільного зливу 9 гідрооливи.

Регулятор 11 глибини обробітку грунту призначений для керування задньою навісною системою трактора і, крім основних положень (підіймання, опускання, плаваюче, нейтральне), забезпечує разом із змішувачем 22 силове, позиційне та змішане регулювання (вище – нижче) положення начіпного обладнання трактора.

 

image017

Рис. 7.2.6. Схема гідравлічної системи трактора МТЗ – 1221 «Белорусь»:

1 – оливний насос; 2 – гідробак; 3 – нагнітальний оливопровід до гідророзподільника; 4 – гідророзподільник; 5 – перепускний (переливний) клапан; 6 – оливний фільтр; 7 – зливний оливопровід; 8 – золотники з виносними циліндрами; 9 – вивід для вільного зливу оливи; 10 – бокові праві виводи гідросистеми; 11 – регулятор; 12 – гвинт управління гільзою регулятора; 13 – шланги гідроциліндра; 14 – маховичок регулювання швидкості корекції; 15 – гвинт управління зорлотником регулятора; 16 – важіль регулятора; 17 – гідроциліндр; 18 – троси управління змішувачем сигналів; 19 – поворотний важіль начіпного обладнання; 20 – серга; 21 – пружини силового датчика; 22 – змішувач сигналів; 23 – тяга регулятора; 24 – рукоятка включення змішувача; 25 – оливопровід канала управління; 26 – задні праві виводи гідросистеми; 27 - задні ліві виводи гідросистеми; 28 – нагнітальний оливопровід до регулятора; 29 – рукоятка управління регулятором (начіпним обладнанням); П – порожнина підіймання; О – порожнина опускання

 

Управління гідророзподільником 4 та регулятором 11 здійснюється незалежно один від одного. За одночасного увімкнення гідророзподільника 4 та регулятора 11 трактора, наприклад у разі встановлення однієї із рукояток гідророзподільника 4 і рукоятки 29 регулятора 11 на підіймання, пріоритетом керує гідророзподільник 4.

Під час загвинчування маховичка 14 (рис. 7.2.8) швидкість корекції зменшується, тобто гідросистема трактора стає менш чутливою до сигналів датчика. Для збільшення швидкості корекції маховичок 14 потрібно відгвинчувати.

Змішувач сигналів 18 призначений для змішування в заданій пропорції сигналів позиційного та силового датчиків, а також передавання сигналу результу на регулятор.

За допомогою начiпної гiдросистеми трактора можна регулювати глибину обробiтку грунту рiзними способами: висотним, силовим, позицiйним або комбiнованим.

Висотий спосiб передбачає регулювання глибини обробiтку грунту завдяки змiнi висоти опорних колic навісної машини.

Силовий спосiб дозволяє автоматично пiдтримувати постiйний тяговий опiр машини, який наближено пропорцiйний глибинi обробiтку.

Силове регулювання застосовують під час роботи трактора з машинами, якi чинять великий тяговий опiр, наприклад, з плугом на полях з рiвномiрною щiльнicтю грунту.

Позицiйний спосiб дaє можливiсть автоматично утримувати начіпну машину в установленому положенш відносно остова трактора незалежно вiд тягового опору. Позицiйне регулювання застосовують, коли трактор працює на полях з рiвним рельєфом з машинами, в яких робочi органи розмiщенi над поверхнею грунту, наприклад, з косаркою для зернобобових культур.

Комбiнований спосiб грунтується на одночасному використаннi висотного, силового або позицiйного способiв. Його доцiльно застосовувати у разі вiдхиленнь глибини oбpoбітку грунту в межах агровимог на грунтах із змінною щільністю.

Якщо агрегат працює на такому грунті i силове або змiшане регулювання не забезпечує дотримання агровимог щодо глибини обpoбітку, потрiбно використовувати висотний спосiб регулювання (за допомогою опорного колеса) i довантажувач ведучих колic або силове регулювання з використанням обмежувальної дії опорного колеса.

Механiчний довантажувач ведучих колic використовують за висотного способу регулювання глибини обробітку грунту.

 

7.2.2. Призначення та принцип роботи гідравлічного довантажувача ведучих коліс трактора (гідрозбільшувача зчіпної ваги)

Гiдравлiчний довантажувач ведучих колiciдрозбiльшувач зчiпної ваги – ГЗВ) встановлений на тракторах МТЗ-80 i МТЗ-82 (рис. 7.2.9).

 

Рис. 7.2.9. Універсально-просапний трактор МТЗ-82 «Белорусь»

 

Рис. 7.2.10. Гідрозбільшувач із гідроакумулятором трактора МТЗ-80

 

За його допомогою можна регулювати довантаження колic, не зупиняючи машинно-тракторний агрегат. ГЗВ входить до гiдросистеми трактора i складається з двох aгpeгaтів – гiдрозбiльшувача i гідроакумулятора (рис. 7.2.10).

Олива iз зарядженого гiдроакумулятора подається в робочу порожнину основного гiдроцилiндра i створює в нiй тиск, що дiє на пiднімання машини. Проте цього тиску недостатньо для її пiднiмання, тому копiювання рельєфу поля опорним колесом не порушується. Разом з тим з машини знiмається значна частина її ваги i передається на заднi ведучi колеса трактора.

 

№3 довантажувач

 

На рис. 7.2.11 відображено загальну будову гідрозбільшувача зчіпної ваги трактора МТЗ-80, МТЗ-82.

 

Рис. 7.2.11. Гідрозбільшувача зчіпної ваги:

1 – штуцер гідропроводу основного циліндра; 2 – пружина запірного клапана; 3 – запірний клапан; 4 – штовхач запірного клапана; 5 – корпус гідрозбільшувача; 6 – канал, що з’єднує порожнини зворотнього клапана, золотника і повзуна; 7 – повзун; 8 – отвір в повзуні для зниження тиску із основного гідроциліндра; 9 – напрямна запобіжного клапана; 10 – золотник; 11 – великий плунжер; 12 – запобіжний клапан; 13 – пружинне кільце; 14 – канал, що з’єднує гідроакумулятор з порожнинами зворотнього клапана і золотника; 15 – поворотний кутник трубопроводу гідроакумулятора; 16 – заглушка отвору каналу; 17 – задня накривка; 18 – гумове кільце защільнення; 19 – пробка пружини зворотнього клапана; 20 – напрямна зворотнього клапана; 21 – зворотній клапан; 22 – опорна шайба пружини запобіжного клапана; 23 – напрямна малого плунжера; 24 – малий плунжер; 25 – пружина золотника; 26 – гайка регулювального гвинта; 27 – передня накривка гідрозбільшувача; 28 – регулювальний гвинт; 29 – маховичок; 30 – зовнійшній важіль керування повзуном; 31 – внутрішній важіль; 32 – сепаратор кульок фіксації повзуна; 33 – кулька фіксації повзуна; 34 – обойма фіксатора повзуна; 35 – пружина повзуна; 36 – напрямний стакан пружини повзуна; 37 – стопорний штифт; 38 – передня накривка гідроакумулятора; 39 – штуцер; 40 – циліндр гідроакумулятора; 41 – пружина гідроакумулятора; 2 – корпус гідроакумулятора; 43 – шток; 44 – поршень; 45 – пробка для зливу оливи; 46 – гідроакумулятор; 47 – гідроциліндр

 

Oсновні деталi гiдропiдсилювача: повзун 7 (рис. 7.2.11), який перемiщується в корпусi 5 гідрозбільшувача важелем 30; золотник 10 з пружиною 25; запiрний 3, зворотній 21 i запобiжний 12 клапани. Гiдроакумулятор створює постiйний напiр рiдини в головному гiдроцилiндрi. Вiн складається iз корпусу 42, в якому пiд дiєю стиснутоi пружини 41 перемiщується поршень 44, витискуючи оливу через гiдрозбiльшувач у пiдйомну порожнину цилiндра.

Гiдрозбiльшувачем зчiпної ваги керують за допомогою важеля 10, який може бути встановлений в одне iз чотирьох положень: «ГЗВ увімкнутий» (з попередньою пiдзарядкою гiдроакумулятора), «ГЗВ вимкнутий», «Закрито», i «Скидання тиску».

Розглянемо принцип дії ГЗВ у кожному положеннi.

«ГЗB увімкнутий». Для того аби увімкнути гідрозбільшувач зчіпної ваги необхідно важіль 30 (рис. 7.2.12) увімкнути в положення ІІІ «ГЗВ увімкнутий». Якщо в момент увімкнення ГЗВ гідроакумулятор 46 знаходиться у розрядженому стані, то олива, яка поступає від гідророзподільника через зворотній клапан 21, іде на його заряджання. Водночас виконується збільшення напору оливи у підпоршневій порожнині П основного гідроциліндра 47.

 

 

image028

Рис. 7.2.12. Положення «ГЗВ увімкнутий»

 

За досягання у гідроакумуляторі 46 необхідного тиску, олива, яка на цей момент знаходиться в порожнині між великим плунжером 11 і торцем золотника 10, переміщає золотник вправо, він стискає пружину 25 і відкриває доступ для зливу оливи в гідробак. У разі падіння тиску зворотній клапан 21 закривається і підпір оливи в основному гідроциліндрі 47 виникає за допомогою гідроакумулятора 47.

«ГЗB вимкнутий». У разі підіймання навісного обладання в кінці загінки (поля), а також тоді, коли не має потреби використовувати гідрозбільшувач, важіль 30 (рис 7.2.13) встановлюють у положення ІІ «ГЗВ вимкнутий».

 

 

image026

Рис. 7.2.13. Положення «ГЗВ вимкнутий»

 

Положення повзуна 7 фіксується кульками 33. Олива від гідророзподільника через відкритий запірний клапан поступає в порожнину підіймання П гідроциліндра 47, внаслідок чого відбувається підіймання навісного обладнання, а вичавлена із порожнини опускання О гідроциліндра олива через гідророзподільник зливається в гідробак. Після закінчення підіймання начіпного обладнання, золотник гідророзподільника автоматично займає нейтральне положення. За такого положення повзуна 7 гідроакумулятор роз’єднаний із порожниною підіймання П гідроциліндра.

За вимкненого ГЗВ гiдросистемою керують за допомогою важеля розподiльника.

«Закрито». Під час переїзду на великі відстані важіль 30 (рис. 7.2.13) гідрозбільшувача встановлюють у положення І «Закрито». При цьому повзун 7 (рис. 7.2.14) переміщається у крайнє ліве положення і цим забезпечує закриття запірного клапана 3.

 

Рис. 7.2.14. Положення «Закрито»

 

Порожнина підіймання П гідроциліндра 47 (рис. 7.2.13) від’єднується від гідросистеми, що забезпечує стабільне утримання начіпного обладнання в піднятому стані від самовільного опускання. За такого положення повзуна 7 проходить розрядка гідроакумулятора 46 через виямки, які утворені на циліндричні поверхні повзуна 7.

«Скидання тиску». Щоб начеплена машина опустилася пiд дiєю власної ваги, важiль 30 встановлюють у положення IV (рис. 7.2.12). Повзун 7 засунутий у крайнє праве положення, i олива, що витискується поршнем iз порожнини підіймання П основного гідроциліндра 47, через вiдкритий запiрний клапан 3 (рис. 7.2.15) і отвір 8, утворений у повзуні 7, зливається в гідробак.

 

Рис. 7.2.15. Положення «Скидання тиску»

 

У позиції «Скидання тиску» повзун 7 через стакан 36 (рис. 7.2.12) стискає пружину 35, а кульки 33 находять на похилу конічну поверхню повзуна 7. У такому положеннi повзун 7 не фіксується в корпусi, тому важiль 30 потрiбно тримати рукою. Пicля опускання машини важiль 30 вiдпускають, повзун 7 своєю пружиною 35 змiщується влiво, а важiль 30 встановлюється в положения III («ГЗВ увімкнутий»).

 

7.2.3. Загальна будова та принцип дії на різних режимах силового позиційного регулятора

Силовий (позицiйний) регулятор автоматично пiдтримує задане положення робочих opгaнів начіпної машиии вiдносно поверхні грунту без використання опорних колiс. Тому ведучi колеса трактора довантажуються не частиною ваги машини, як під час роботи з ГЗВ, а повною вагою. При цьому тяговий опiр машини зменшується, оскiльки немає опору опорних колic перекочуванню по фунту.

Для прикладу розглянемо конструкцію силового позиційного регулятора трактора МТЗ-1221 «Белорусь».

 

image039

Рис. 7.2.16. Силовий позиційний регулятор трактора МТЗ-1221 «Белорусь»:

1 – права накривка корпусу регулятора; 2 – ходова гайка гільзи; 3 – корпус регулятора; 4 – штуцер для під’єднання рукава порожнини підіймання гідроциліндра; 5 – запірний клапан; 6 – кулька запірного клапана; 7 – зворотній клапан потоку оливи від насоса до порожнини підіймання гідроциліндра; 8 – штуцер для під’єднання рукава порожнини опускання гідроциліндра; 9 – маховичок управління клапаном пріоритету; 10 – стопорні кульки ходової гайки гвинта золотника; 11 – стопорне кільце; 12 – опорна втулка гвинта золотника; 13 – гвинт управління золотником; 14 – ліва накривка корпусу регулятора; 15 – кульки гвинта золотника (переміщаються спіральними канавками гвинта золотника та ходової гайки); 16 – ходова гайка гвинта золотника; 17 – нарізьний отвір для під’єднання трубопроводу від насоса; 18 – золотник; 19 – нарізьний отвір для під’єднання трубопроводу від гідророзподільника (канал управління заплунжерною порожниною перепускного клапана гідророзподільника); 20 – рухома гільза; 21 – розпірна пружина гільзи і золотника; 22 – стакан розпірної пружини; 23 – стопорне кільце розпірної пружини; 24 – нарізьний отвір для під’єднання трубопроводу зливу; 25 – гвинт управління гільзою; 26 – стопорне кільце ходової гайки гільзи; 27 –корок; 28 – гніздо зворотнього клапана; 29 – зворотній клапан каналу управління перепускного клапана гідророзподільника; 30 – клапан пріорітету; 31 – регулювальний гвинт клапана пріорітету; 32 – нарізьна втулка клапана пріорітету

 

На рис. 7.2.17 наведено схему та принцип дії силового позиційного регулятора трактора МТЗ-80, МТЗ-82.

 

1

Рис. 7.2.17. Схема гідроначіпної системи з силовим

і позиційним регулятором трактора МТЗ-80, МТЗ-82:

1 – гідробак; 2 – насос; 3 – нагнітальний оливопровід; 4 – рукоятка важеля управління силовим і позиційним регілятором; 5 – гідророзподільник; 6 – перепускний клапан; 7 – стрижневий клапан; 8 – золотник управління основним гідроциліндром; 9 – тяга управління регулятором; 10 – корпус силового позиційного регулятора; 11 – тяга позиційного датчика; 12 – тяга силового датчика; 13 – підіймальний важіль навісного обладнання з пальцем-датчиком позиційного регулювання; 14 – серга центральної тяги з важелем-датчиком силового регулювання; 15 – пружина датчика силового регулювання; 16 – основний гідроциліндр; 17 – центральна тяга начіпного обладнання; 18 – начіпне обладнання; 19 – с-г. машина (плуг); 20 – оливопровід каналу управління; 21 – оливопровід, що з’єднує регулятор з порожниною опускання гідроциліндра; 22 – оливопровід, що з’єднує регулятор з порожниною піднімання гідроциліндра; 23 – оливопровід, що з’єднує порожнину опускання гідророзподільника з регулятором; 24 – запірний клапан; 25 – оливопровід, що з’єднує порожнину піднімання гідророзподільника з регулятором; 26 – оливопровід зливу; 27 – важіль упраління регулятором; 28, 32 – ходова гайка золотника; 29 – гільза регулятора; 30 – золотник регулятора; 31 – регулювальний кран; 33 – рукоятка перемикання способу регулювання; 34 – важіль позиційного регулювання; 35 – важіль силового регулювання; П – порожнина підіймання; О – порожнина опускання

 

У корпусi 3 силового позиційного регулятора (рис. 7.2.16) розмiщена рухома гiльза 20, а в нiй – золотник 8. Розпірна пружина 21 притискує золотник 8 до гайки 16, а гiльзу – до гайки 2. Цi гайки гвинтом 13 упраління золотником 8 i гвинтом управління гільзою 25 перемiщуються вздовж oci, стискаючи пружину 21. Нарiзь гвинтових пар – багатозахiдна, зворотна (несамогальмiвна).

На зовнiшньому кiнцi гвинта 13 управління золотником 8 закрiплена муфта з перекидним перемикачем 33 (рис. 7.2.17). Провернутий влiво, він з'єднує гвинт 13 (рис. 7.2.16) з важелем силового регулювання 35 (рис. 7.2.17), а вправо – з важелем позиційного регулювання 34. До важеля позиційного регулювання 34 прикріплено тягу 11, а до важеля силового регулювання 35 приєднано тягу 12. Тяги 11 і 12 зворотним кінцем з’єднані із датчиками автоматичного регулювання. Датчики через перемикач 33 та його муфту перемiщують золотник 8 (рис. 7.2.16) угiльзi 20. Датчик силового регулювання сприймає зусилля вiд верхньої тяги 17 (рис. 7.2.17) навicки.

Датчик силового регулювання сприймає зусилля вiд верхньої тяги 17 (рис. 7.2.17) навicки. Заднiй кiнець тяги закрiплений пальцем в одному з отворів серги 30 (рис. 7.2.18) i повертає її на oci 39 нерухомого кронштейна. Стискувальнi зусилля передаються пластинчастiй пружинi 19, а розтягуючi – чотирьом цилiндричним пружинам 38. Деформацiя пружин 19 і 38 поводком 31 через тягу 35 i важіль 17 передається на силову тягу 13, повертаючи важiль 2 регулятора.

 

image036

Рис. 7.2.18. Універсальна система автоматичного

регулювання глибини обробітку грунту трактора МТЗ – 1221 «Белорусь»:

1 – кронштейн кріплення регулятора; 2 – важіль регулятора; 3 – рукоятка увімкнення сигналів змішувача; 4 – пульт; 5 – упор пульта; 6 – рукоятка управління регулятором; 7 – рукоятка управління змішувачем сигналів; 8 – гвинт з контрагайкою для регулювання довжини троса; 9 – троси управління змішувачем сигналів; 10 – гідрошланг з’єднання циліндра з регулятором; 11 – гідроциліндр; 12 – тяга управління регулятором; 13 – тяга регулятора; 14 – маховичок регулювання швидкості корекції; 15 – регулятор; 16 – важіль позиційного регулювання; 17 – важіль тяги регулятора; 18 – змішувач сигналів; 19 – силовий датчик (пластинчаста пружниа); 20 – регулювальна контрагайка; 21 – корпус змішувача; 22 – позиційний важіль змішувача; 23 – важіль управління суматором; 24 – коромисло; 25 – підсумовуючий важіль; 26 – валик змішувача; 27 – силовий важіль змішувача; 28 – накривка змішувача; 29 – маховичок змішувача; 30 – серга центральної тяги механізму навішування; 31 – повідок серги; 32 – палець із позиційним датчиком; 33 – двоплечий важіль позиційного датчика; 34 – тяга від позиційного датчика; 35 – тяга від силового датчика; 36 – важіль силового регулювання; 37 – важіль; 38 – циліндричні пружини пальця серги; 39 – вісь серги

 

Рис. 7.2.19. Важільний механізм керування

силовим позиційним регулятором трактора ЮМЗ-6КЛ:

1 – кожух важілів управління; 2 – гвинт кріплення рухомого упору; 3 – рукоятка управління силовим позиційним регулятором; 4 – зубчастий сектор положення важелів управління; 5 – важіль управління регулятором паливного насоса; 6 – накривка кожуха; 7 – пластинчасті пружини фіксації положення важеля управління регулятором; 8 – штифт (вісь качання) важеля управління регулятором; 9 – кронштейн важелів управління; 10 – пружина фіксації положення важеля управління регулятором паливного насоса; 11 – упорна шайба пружини; 12 – вал з важелем управління силовим регулятором; 13 – гвинт кріплення рухомого упору блокування ходу важеля управління регулятором у зоні «Підйом у транспортне положення»; 14 – пересувна зубчаста пластина встановлення важіля управління регулятором в зоні «Вимкнутий»; А – рухомий упор блокування ходу важіля управління регулятором в зоні «Регулювання заглиблення»

 

Датчиком позицiйного регулювання служить важiль 37 поворотного вала механізму навiшування, шарнiрно з'єднаного iз штоком гiдроцилiндра 11. Палець 32, закрiплений у важелi 37, через позицiйну тягу 34 повертає важiль 16 регулятора.

Mexaнізм ручного керування регулятором (рис. 7.2.19) розмiщений справа вiд сидiння водiя. Рукоятка 3 шарнiрно закрiплена на валу 12, має зубчасту пластину А та фiксатори 13, 14, якими може утримуватися у визначеному положеннi на зубчастому ceктopi 4. Рухомий упор 2, змонтований у прорiзi сектора 4, використовують для обмеження ходу рукоятки 3. Весь механізм керування силовим позиційним регулятором вмонтований у кожусі 1 з боковою накривкою 6. Рукояткою перемiщують гiльзу 20 (рис. 7.2.16) відносно корпусу 3 i золотника 8.

За силового або позицiйного способах регулювання гiдроначiпною системою керують тiльки за допомогою рукоятки 3 (рис. 7.2.19). У такому випадку золотники гідророзподiльника встановлюють у нейтральне положення, а рукоятку ГЗВ у будь-яке, крім положення «ГЗВ вимкнений».

Розглянемо принцип роботи силового позиційного регулятора тракторів МТЗ-80, МТЗ-82 на таких робочих режимах

«Опускання начіпного обладнання на початку гону». За такого положення рукоятка 4 (рис. 7.2.17) важеля управління регулятором переміщена із зони «Вимкнення» в зону «Регулювання заглиблення» (рис. 7.2.20). Начіпне обладнання 19 (рис. 7.2.17) під дією власної ваги опускається і автоматично фіксується за досягнення заданої глибини обробітку грунту. Олива із порожнини підіймання П гідроциліндра 16 через запірний клапан 24 йде на злив. Водночас порожнина опускання О у гідроциліндрі заповнюється оливою через магістраль 21 із порожнини зливу, яка існує в регуляторі. У разі переміщення рукоятки 4 вперед за ходом трактора заглиблення в грунт робочих органів навісного обладнання 19 збільшується.

 

image040

Рис. 7.2.20. Принцип роботи регулятора в режимі

«Опускання начіпного обладнання на початку гону»

 

«Корекція на опускання». Корекція на опускання в межах встановленої глибини виникає автоматично рухом золотника 30 (рис. 7.2.21) вправо відносно встановленої гільзи 29 через систему важелів і тяг, зв’язаних з навісним обладнанням. Завдяки цьому порожнина підіймання П гідроциліндра 16 (рис. 7.2.17) з’єднується з порожниною зливу оливи. Робочі органи навісного обладнання 19 під впливом власної ваги заглиблюються в грунт, водночас переміщаючи золотник 30 (рис. 7.2.21) вліво, доки він не перекриє своїм корпусом у гільзі 29 канали зливу.

 

image042

Рис. 7.2.21. Принцип роботи регулятора в режимі «Корекція на опускання»

 

«Корекція на підіймання». Корекція на підіймання в межах заданої глибини навічсного обладнання виникає автоматично, як у разі корекції на опускання. Завдяки руху золотника 30 (рис. 7.2.22) вліво порожнина підіймання П гідроциліндра 16 (рис. 7.2.17) з’єднується із оливопроводами 3 від насоса 2 і каналом 22 управління гідрорзподільником 5, що забезпечує підіймання навісного обладнання 19. Для пришвидшення корекції підіймання використовують регулювальний кран, для відкриття якого – його ручку повертають вперед за ходом трактора. Що більше відкритий кран, то більша швидкість корекції на підіймання. За досягнення заданої глибини робочих оорганів начіпного обладнання золотник переміщається праворуч, відкриваючи зливні отвори в гільзі 29 (рис. 7.2.22) і корекція на підіймання припиняється.

 

image047

Рис. 7.2.22. Принцип роботи регулятора в режимі «Корекція на підіймання»

 

«Підіймання начіпного обладнання в транспортне положення». Для підіймання навісного обладнання в транспортне положення наприкінці гону рукоятку 4 (рис. 7.2.23) важіля управління переміщають в крайнє положення «на себе» і притримують її до повного підіймання навісного обладнання. Після цього рукоятку 4 відпускають і вона займає положення «Вимкнуто». Гільза регулятора 29 переміщена в крайнє праве положення.

 

image052

Рис. 7.2.23. Принцип роботи регулятора в режимі

«Підіймання начіпного обладнання в транспортне положення»

 

Оливопроводи 22 (рис. 7.2.17) від насоса 2 і каналу управління гідророзподільником 5 зєднуються із порожниною підіймання П гідроциліндра 16, підіймаючи навісне обладнання 16.

На основі рис. 7.2.24 розглянемо режими роботи силового позиційного регулятора трактора МТЗ-1221.

 

image053

Рис. 7.2.24. Схема роботи гідросистеми трактора МТЗ – 1221 за силового

(позиційного) регулювання: 1 – рукоятка управління регулятором (навісним обладнанням); 2 – шланги гідроциліндра; 3 – гідроциліндр; 4 – змішувач сигналів; 5 – пружини силового датчика; 6 – серга; Положення рукоятки регулятора: І – зона регулювання положення навісного обладнання (глибини обробітку грунту); ІІ – транспортне положення; ІІІ – підіймання в транспортне положення; ІV – примусове опускання

 

«Примусове опускання». У разі встановлення рукоятки 1 (рис 7.2.24) у положення «Опускання» канал управління 19 (рис. 7.2.25) перекривається гільзою 20 від отворів зливу і перепускний клапан 5 (рис 7.2.6) гідророзподільника 4 закривається. Нагнітальна лінія 17 (рис 7.2.25) від насоса 1 (рис 7.2.6) перекривається в гідророзподільнику 4 від зливу і водночас через гільзу 20 (рис 7.2.25) з’єднується з порожниною опускання гідроциліндра 8 (порожнина підіймання через відкритий запірний клапан 5, отвір в гільзі, золотник 18 і отвір 24 – з’єднані із зливом) – проходить опускання ненавантаженого без начіпного обладнання механізму навіски 6 (рис 7.2.24) трактора під тиском.

 

Рис. 7.2.25. Принцип роботи регулятора в режимі «Примусове опускання»

 

«Робоче положення – нейтраль». У разі встановлення рукоятки 1 (рис. 7.2.24) в позицію «Робоче положення» канал управління 19 (рис. 7.2.26) через гільзу 20, золотник 18 і отвір 24 з’єднується із зливом. Перепускний клапан 5 (рис 7.2.6) гідоророзподільника 4 відкривається і насос 1 розвантажується. Порожнина підіймання гідроциліндра 4 (рис. 7.2.26) закрита золотником 18 і зворотнім клапаном 7. За такого положення навісне обладнання утримується в заданому рукояткою положенні.

 

image057

Рис. 7.2.26. Принцип роботи регулятора в режимі «Робоче положення – нейтраль»

 

«Транспортне положення – нейтраль». У разі встановлення рукоятки в положення «Нейтраль», канал управління 19 (рис. 7.2.27) через гільзу 24 зєднується із зливом. Перепускний клапан 5 (рис 7.2.6) гідоророзподільника 4 відкривається і насос 1 розвантажується. Порожнина підіймання гідроциліндра 4 (рис. 7.2.27) закрита запірним 5 і зворотнім 7 клапаном. За такого положення навісне обладнання утримується в верхньому положенні.

 

Рис. 7.2.27. Принцип роботи регулятора в режимі «Транспортне положення – нейтраль»

 

«Підіймання в транспортне положення». У разі встановлення рукоятки в позицію «Підіймання» канал управління 19 (рис. 7.2.28) перекривається гільзою 20 від зливу і перепускний клапан 5 (рис. 7.2.6) гідророзподільника 4 закривається. Нагнітальна лінія 17 (рис. 7.2.28) від насоса перекривається в гідророзподільнику від зливу і водночас через гільзу 20 і зворотній клапан 7 сполучається із порожниною підіймання гідроциліндра 4, завдяки чому підіймається навісне обладнання. Водночас порожнина опускання гідроциліндра через гільзу 20, внутрішню порожнину золотника 18 і отвір 24 – з’єднана зі зливом.

 

image056

Рис. 7.2.28. Принцип роботи регулятора в режимі «Підіймання в транспортне положення»

 

«Робоче положення – корекція на підіймання». Золотник 18 (рис. 7.2.29) датчиком зміщується від положення «Нейтраль» вліво. Канал управління 19 золотником 18 перекривається від зливу і перепускний клапан 5 (рис7.2.6) гідророзподільника 4 прикривається, попередньо перепускаючи крізь себе частину потоку оливи від насоса 1 на злив у гідробак 2, а залишки частини потоку оливи від насоса 1 нагнітальною лінією 17 (рис. 7.2.29) поступає до закритого в цьому випадку клапана пріоритету 30 і далі через нього і відкритий зворотній клапан 7 у порожнину підіймання П гідроциліндра 17 (рис.7.2.6). При цьому виконується корекція на підіймання начіпного обладнання.

 

Рис. 7.2.29. Принцип роботи регулятора в режимі

«Робоче положення – корекція на підіймання»

 

Кількість потоку оливи в порожнину підіймання гідроциліндра, а отже, і швидкість корекції, залежить від регулювання маховичка 9. Що більше повернутий маховичок (за стрілкою годинника), то буде менший хід клапана пріоритету 30 до його упору в регулювальний гвинт 31, а отже, і менший прохід оливи через клапан 30 від насоса 17 до порожнини підіймання гідроциліндра. У такому випадку більша частина оливи зникає через неповністю закритий перепускний клапан 5 (рис. 7.2.6) гідророзподільника 4 на злив, завдяки чому проходить регулювання швидкості переміщення поршня в гідроциліндрі 17 при корекції.

«Робоче положення – корекція на опускання». За цього режиму золотник 18 (рис. 7.2.30) датчиком зміщується від положення «Нейтраль» вправо. Канал управління 19 залишається з’єднаним із каналом зливу, а перепускний клапан 5 (рис..7.2.6) гідророзподільника 4 перебуває у відкритиому стані, розвантажуючи насос 1.

 

Рис. 7.2.30. Принцип роботи регулятора в режимі

«Робоче положення – корекція на опускання»

 

Порожнина підіймання П гідроциліндра 17 через відкритий запірний клапан 5 (рис. 7.2.30), золотник 18 і отвір 24 з’єднується із зливом. У такому випадку проходить витіснення оливи із порожнини підіймання гідроциліндра на злив під дією маси начіпного обладнання, тобто відбувається корекція на опускання.

 

video не

поддерживается вашим браузером.

 

Автоматичні пристрої гідравлічної системи

 

Питання для самоконтролю:

 

1. З яких агрегатів та вузлів складається гідронавісна система тракторів та які переваги її надають засоби автоматичного регулювання глибини обробітку грунту?

2. Які існують способи регулювання глибини обробітку грунту за допомогою гідронавісної системи тракторів?

3. Для чого використовується довантажувач ведучих коліс (гідрозбільшувач зчіпної ваги) трактора та з яких елементів він складається?

4. Які існують положення гідрозбільшувача зчіпної ваги трактора? Опишіть принцип дії ГЗВ в кожному положеннi.

5. Для чого призначений силовий позиційний регулятор глибини обробітку грунту та з яких елементів складається силовий позиційний регулятор трактора МТЗ-1221 «Белорусь»?

6. Опишіть схему роботи силового позиційного регулятора у гідросистемі тракторів МТЗ-80, МТЗ-82.

7. З яких вузлів складається універсальна система автоматичного регулювання глибини обробітку грунту трактора МТЗ – 1221 «Белорусь» та важільний механізм керування силовим позиційним регулятором трактора ЮМЗ-6КЛ?

8. Які існують режими роботи силового позиційного регулятора тракторів МТЗ-80, МТЗ-82? Опишіть принцип роботи силового позиційного регулятора на цих режимах.

9. Опишіть принцип дії на різних режимах силового позиційного регулятора трактора МТЗ – 1221 «Белорусь».

Попередня тема

На початок

Наступна тема