|
ЕКСПЛУАТАЦІЯ ЕЛЕКТРОУСТАТКУВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНИХ
СТАНЦІЙ ТА ЕЛЕКТРИЧНИХ МЕРЕЖ Електронний посібник |
|||
|
РОЗДІЛ 10 ВИКОНАННЯ ОПЕРАТИВНИХ ПЕРЕМИКАНЬ У
СХЕМАХ ЕЛЕКТРИЧНИХ З'ЄДНАНЬ СТАНЦІЙ І ПІДСТАНЦІЙ |
|||
10.1. ОРГАНІЗАЦІЯ І ПОРЯДОК ПЕРЕМИКАНЬ 10.2. ТЕХНІКА ОПЕРАЦІЙ ІЗ КОМУТАЦІЙНИМИ АПАРАТАМИ 10.3. ПЕРЕВЕДЕННЯ ПРИЄДНАНЬ З ОДНІЄЇ СИСТЕМИ ШИН НА ІНШУ 10.4. ПЕРЕМИКАННЯ ПІД ЧАС ВИВОДУ В РЕМОНТ ВИМИКАЧІВ І ВВЕДЕННЯ ЇХ У
РОБОТУ ПІСЛЯ РЕМОНТУ 10.1. ОРГАНІЗАЦІЯ І ПОРЯДОК ПЕРЕМИКАНЬ Електричне устаткування може
знаходитися в одному з наступних оперативних станів: у роботі, ремонті,
резерві. У стані резерву устаткування може бути без
напруги або знаходитися під напругою, якщо воно увімкнене або зв’язане
струмопровідними частинами з джерелом напруги, наприклад трансформатор на
холостому ходу. Зміною оперативного стану устаткування,
операції з яким вимагають координації дій чергового персоналу декількох
енергооб’єктів, керує диспетчер енергосистеми, а устаткування місцевого
значення – начальники змін електростанцій, диспетчери підприємств
електромереж, районів, чергові вузлових (базисних) підстанцій.
Якщо устаткування знаходиться в оперативному устаткуванні одного з названих
вище чергових, то всі операції з цим устаткуванням (увімкнення, вимкнення,
заземлення тощо) виконуються тільки за розпорядження цього чергового. Частина устаткування, переданого в
оперативне управління персоналу нижчих ступенів диспетчерського управління,
оперативний стан і режим роботи якого впливають на режим і надійність роботи
енергосистеми, може знаходитися в так званому оперативному введені диспетчера
енергосистеми.
Воно віддається безпосередньо
підлеглому персоналу. У ньому вказують послідовність і кінцеву мету
перемикань. Розпорядження вголос повторюється черговим і записується в
оперативний журнал. Задана послідовність операцій перевіряється за
оперативною схемою. Бланк
перемикання Відповідно до розпорядження про
перемикання черговий заповнює спеціальний бланк, в якому послідовно записує
всі операції з комутаційними апаратами, пристроями релейного захисту і
автоматики, операції за перевірки відсутності напруги і накладання заземлень.
Бланк є оперативним документом. Вже саме його складання дає персоналу
можливість осмислити одержане завдання і продумати виконати операції.
Складання бланку є обов’язковим, якщо в РУ блокування відсутнє або виконане
не в повному обсязі. Порядок
виконання перемикань Під час перемикань черговий, маючи при
собі заповнений бланк, діє в наступному порядку: •► на місці перемикань уважно перевіряє
найменування приєднання і назву устаткування, з яким належить проводити
операції; •► переконавшись у правильності вибраного
устаткування, зачитує зміст операції і виконує її; •►
під час виконання перемикань двома особами зміст операції повторюється
виконавцем і потім ним виконується; •► після проведення операції її запис в
бланку закреслюється. Перемикання залежно від їх складності
можуть виконуватися одним або двома черговими. За участю двох чергових
старший за посадою виконує післяопераційний контроль і керує перемиканням в
цілому. Інший черговий виконує операції. Чергові при цьому не мають права ухилятися
від виконання покладених на них обов’язків. Не можна, наприклад, допускати,
щоб обидва учасники перемикань одночасно виконували операції з устаткуванням,
забувши про необхідність контролю. У конкретних схемах електроустановок
для виконання типових перемикань допускається також користуватися наперед
складеними і затвердженими головним інженером підприємств бланками перемикань
– типовими бланками перемикань. Інформація
про закінчення перемикань Після закінчення перемикань в оперативному
журналі виконується запис про всі операції з комутаційними апаратами, зміни в
схемах релейного захисту, встановлених (або знятих) заземленнях та ін.
Одночасно вносяться відповідні зміни в оперативну схему. Про закінчення
перемикань повідомляється черговий, що віддав розпорядження про перемикання.
Повідомляє той, що одержав розпорядження. 10.2. ТЕХНІКА ОПЕРАЦІЙ З КОМУТАЦІЙНИМИ АПАРАТАМИ Відключення і
включення електричного кола, що має вимикач,
виконується вимикачем. Управління вимикачем може бути дистанційним або
ручним. Команда на включення і відключення вимикача з дистанційного
управління подається від ключа управління і за допомогою пристрою
телемеханіки; з місця установки операції проводиться тільки під час ремонту і
ліквідації аварій. Під час ремонтів і налагоджувальних
робіт операції з повітряними вимикачами проводять дистанційно – з приміщень
майстерень і лабораторій. Після завершення тієї або іншої операції з
вимикачем перевіряється його дійсне положення, оскільки команда включення або
відключення може виявитися невиконаною. Перевірка положення вимикача за
показами сигнальних ламп і вимірювальних приладів допускається під час
відключення або включення трансформатора, лінії, шин тільки вимикачем. У деяких випадках виникає необхідність
фіксувати вимикач в певному положенні, перш ніж персонал приступить до
операцій з роз’єднувачами. Операції
з роз’єднувачами і віддільниками Перед відключенням
або включенням роз’єднувачі або віддільники оглядаються. Вони не повинні мати
видимих дефектів і пошкоджень. Операції з роз’єднувачами, у яких під час
вимірювань знайдено дефекти, проводяться, як правило, після знімання з них
напруги. При ручному включенні роз’єднувачів і
появі дуги між контактними ножами не слід відводити, оскільки дуга під час
розходження контактів може подовжитися і перекрутити проміжок між фазами.
Почата операція включення у всіх випадках продовжується до кінця. При ручному відключенні роз’єднувачів
спочатку роблять пробний рух важелем приводу, щоб переконатися в справності
тяги, відсутності погойдувань і дефектів ізоляторів. Можливість використання роз’єднувачів і
віддільників для відключення і включення струмів намагнічування силових
трансформаторів і зарядних струмів повітряних і кабельних ліній
підтверджується експлуатаційною практикою. У зв’язку з цим вироблені деякі
загальні положення, які маютьдотримуватися
персоналом, що виконує операції. У колах 35 – 220 кВ, що мають відділювачі і роз’єднувачі, відключення зарядних і намагнічувальних струмів, виконується відділювачами,
що дозволяють швидко проводити операції завдяки наявності вбудованих пружин,
а включення – роз’єднувачами при заздалегідь включених відділювачах. При відключенні ненавантаженого
трансформатора 110 – 220 кВ роз’єднувачами або відділювачами можливий
короткочасний неповнофазний режим внаслідок неоднократності розмикання
контактів окремих полюсів, що може викликати появу перенапруг. Небезпека
перенапруг як найменша у трансформаторів із заземленою нейтраллю. Після проведення операцій включення або
відключення роз’єднувачів або відділювачів оглядом перевіряють дійсне їх
положення, оскільки в експлуатації мали місце випадки недовключення ножів,
попадання ножів повз губки, обриви тяги, розрегулювання
проводів таін. 10.3. ПЕРЕВЕДЕННЯ ПРИЄДНАНЬ ІЗ ОДНІЄЇ СИСТЕМИ ШИН НА ІНШУ У нормальних умовах експлуатації РУ всі
секції і системи шин мають постійно перебувати в роботі. Це забезпечує необхідну надійність
електропостачання споживачів, оскільки під час пошкодження і відключення
захистом однієї з систем шин інша залишається в роботі. Для проведення планових
ремонтних робіт на одній з систем шин вона звільняється шляхом перемикання
(переведення) всіх приєднань на іншу робочу систему шин. Необхідною умовою для переведення є
рівність потенціалів обох систем шин. У схемах з шиноз’єднувальним вимикачем ця умова забезпечується
включенням ШЗВ, який електрично з’єднує між собою обидві системи шин. Переведення приєднань з системи шин 1
на 2 виконують таким чином: перевіряють синхронізацію напруг систем шин 1 і
2. На підстанціях, де можливість перевірки синхронності напруг відсутня,
віддаючий розпорядження про проведення підтверджує, що напруги на обох
системах шин синхронні: включають ШЗВ і з його приводу знімають оперативний
струм; перевіряють включене положення ШЗВ; включають на систему шин 2
роз’єднувачі тих приєднань, що переводяться; відключають з системи шин 1
роз’єднувачі всіх приєднань, окрім роз’єднувачів ШЗВ і трансформатора
напруги; перемикають живлення кіл напруги релейного захисту, автоматики і
вимірювальних приладів на трансформатор напруги системи шин 2; перевіряють по
амперметру відсутність навантаження на ШЗВ, на привід подають оперативний
струм і відключають ШЗВ; перевіряють по вольтметру відсутність напруги на
системі шин 1. 10.4. ПЕРЕМИКАННЯ ПІД ЧАС ВИВОДУ В РЕМОНТ ВИМИКАЧІВ І ВВЕДЕННЯ
ЇХ У РОБОТУ ПІСЛЯ РЕМОНТУ Ремонт вимикачів доцільно проводити при
відключених електричних колах, в яких вони встановлені. Це дозволяє краще
організувати виконання ремонтних робіт і скоротити кількість операцій під час
перемиканнь. Відключення
електричних кіл на тривалий термін не завжди можливі. Тому ремонт вимикачів
110 кВ і вище виконується із збереженням електричних кіл у роботі, а
виведення в ремонт їх вимикачів здійснюється одним з наступних способів: •► при схемі з одним вимикачем на коло і
двома системами шин вимикач виводять з схеми, а замість нього в схему вводять
ШЗВ; •► при схемах з одним вимикачем на коло,
однією або двома основними і обхідною системою шин коло заводять на обхідну
систему шин і її вимикач замінюють обхідним; •► при схемах з двома вимикачами на
приєднання і двома системами шин, а також при схемах багатокутника і
полуторної вимикач, що виводиться в ремонт його роз’єднувачі з обох боків
відключають. Основні групи операцій при зміні вимикача кола ШЗВ Якщо пристрої релейного захисту і
автоматики передбачається перевести з вимикача кола на ШЗВ, то для цього
заздалегідь готується схема первинних зє’днань: •► всі кола, окрім того, вимикач якого має
виводитися з схеми, переводять на одну з систем шин, на іншій системі
залишають коло з вимикачем, що виводять у ремонт; •► кола захистів по черзі перемикають з
трансформаторів струму вимикача, що виводиться з схеми, на трансформатори
струму ШЗВ, захисти перевіряють під навантаженням і їх дію перемикають по
оперативних колах на ШЗВ; •► включають пристрої автоматики; •► відключають електричне коло і його
вимикач виводять з схеми, тобто від’єднують від шин і замість нього
встановлюють перетинку; •► після закінчення робіт із встановлення
перетинки включають шинні роз’єднувачі кола на резервну систему шин і
включенням ШЗВ коло вводять в роботу. •► відключають коло, знімають перетинку,
встановлену під час виведеня вимикача в ремонт, і
вимикач приєднують до шин; •► після приєднання вимикача коло
включають роз’єднувачами на резервну систему шин і вводять у роботу через два
послідовно включених вимикачі: вимикач кола і ШЗВ; •► кола захистів по черзі перемикають з
трансформаторів струму ШЗВ на трансформатори струму вимикача кола, захисти
перевіряють під навантаженням і їх дію перемикають на вимикач кола; •► вмикають пристрої автоматики; •► відновлюють нормальну схему первинних
з’єднань згідно з прийнятою фіксацією приєднань. Основні
групи операцій під час зміни вимикача кола обхідним вимикачем: •► включенням
обхідного вимикача з мінімальними уставками на його захист обхідну систему
шин опробовують напругою; •► відключають обхідний вимикач, при цьому
з обхідної системи шин знімають напругу; •► включенням на обхідну систему шин
роз’єднувача кола, вимикач якого передбачається вивести в ремонт, подають
напругу на обхідну систему шин; •►вмикають обхідний
вимикач з уставками на його захист, які відповідають уставкам струму
обхідного вимикача. Відключають вимикач кола, що виводиться в ремонт; •►відключають
диференціний захист шин і з її схеми виводять трансформатори струму
відключеного в ремонт вимикача кола. Основні
групи операцій під час введеня
в роботу вимикача кола, включеного за допомогою обхідного вимикача, після
закінчення ремонту: •► з вимикача, що вводиться в роботу,
знімають заземлення; •► до трансформаторів струму вимикача, що вводиться
в роботу, підключають тимчасові, перевірні від стороннього джерела струму
захисти; •► за допомогою випробувальних блоків до
схеми підключають кола трансформаторів струму вимикача, що вводиться в
роботу; •► включають лінійні і шинні роз’єднувачі
і вимикач кола, після чого відключають обхідний вимикач; •► переходять з обхідного вимикача,
перевіряють під навантаженням і включають за нормальною схемою з дією на
введений в роботу вимикач всі захисти кола, а тимчасово включені захисти
відключають; •► вмикають пристрій автоматики; •► відключають роз’єднувачі кола від
обхідної системи шин. Питання
для самоконтролю 1. Проаналізуйте
організацію і порядок перемикань. 2. Які дії проводяться
при видачі розпорядження про перемикання і отриманні бланку перемикання? 3. Які операції
проводять з вимикачами під час проведення перемикань? 4. Які операції
проводять з роз’єднувачами віддільниками під час проведення перемикань? 5. Назвіть необхідну
умову для переведення приєднань з однієї системи шин на іншу. 6. Проаналізуйте способи
виведення в ремонт вимикачів при перемиканнях. 7. Назвіть основні
групи операцій при зміні вимикача кола ШЗВ. 9. Назвіть основні
групи операцій при зміні вимикача кола обхідним вимикачем. |
||||