ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 1
Основні принципи класифікації рухомого складу
автомобільного транспорту та система їх позначення
|
Мета: вивчити основні принципи класифікації рухомого складу
автомобільного транспорту і систему їх позначення
|
Обладнання: автомобільні
довідники, каталоги автомобільної техніки, доступ до інтернету.
Література
1. Горяїнов О. М. Вантажні перевезення : конспект лекцій
(для студентів напряму підготовки – «Транспортні технології»). Харків ХНАМГ,
2009. – 109 с.
2. Кашканов А. А., Ребедайло В. М.
Спеціалізований рухомий склад автомобільного транспорту: конструкція: навч. посіб. – Вінниця ВДТУ,
2002. – 164 с.
3. Гриценко
Н. Г. Методичні вказівки до практичних робіт з дисципліни «Спеціалізований
рухомий склад» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
спеціальності – 275 Транспортні технології, спеціалізація 275.03 Транспортні
технології (на автомобільному транспорті), денна форма навчання / Укл.: Н. Г. Гриценко. – Одеса ОАДК ОНПУ, 2019. – 51 с.
Зміст та послідовність
виконання завдання
1. Ознайомитись
з теоретичним матеріалом.
2. Вибрати
вихідні дані (табл. 1.7, 1.8, 1.9).
3. Виконати
завдання 1, 2, 3.
4. Зробити
висновки.
5. Дати
відповіді на контрольні питання.
Короткі теоретичні
відомості
Для
перевезень вантажів автотранспортними підприємствами використовують вантажний
рухомий склад: вантажні автомобілі і автомобільні причепи різної
вантажопідйомності (бортові, самоскиди, фургони, зокрема ізотермічні,
цистерни та ін.), автомобілі підвищеної прохідності, автомобілі-тягачі з
напівпричепами.
Класифікація транспортних засобів – це розділення
транспортних засобів на групи чи категорії залежності від їх конструкції,
технічних характеристик чи призначення.
|

|
Вантажний автомобільний транспорт класифікується за
наступними ознаками:
|
1. За типом
кузова:
Øзакритий
Øконтейнер
Øтентований
Øрефрижератор
(ізотермічний кузов)
Øізотермічний
фургон
Øмікроавтобус
Øвідкритий тип
Øбортовий
Øсамоскид
Øкран
Øавтотранспортер
Øцистерна
Øлісовоз
Øсідельний
тягач
2. По групах:
I група:
а) бортові автомобілі
б) автомобілі-фургони загального призначення
II група:
а) спеціалізовані (самоскиди, фургони,
рефрижератори, контейнеровози, сідельні тягачі з напівпричепами, баластні
тягачі з причепами)
III група (умовно):
а) автомобілі-цистерни
3. За
кількістю осей:
Øдвовісні
Øтривісні
Øчотиривісні
Øп’ятивісні і більш
осьовим навантаженням (на найбільш завантажену вісь)
Øдо 6 т
включно
Øпонад 6 т до
10 т включно
4. За
колісною формулою: перша цифра – число коліс автомобіля, а друга – число
провідних коліс.
– 4х2 –
двовісний автомобіль з однією ведучою віссю (Dongfeng
С31)
– 4х4 –
автомобіль на чотирьох колесах, чотири колеса ведучі; ця колісна формула
часто застосовується на автомобілях підвищеної прохідності (IVECO EuroCargo ML110E22W)
– 6х4 –
тривісний автомобіль з двома ведучими осями (КрАЗ-65053)
– 6х6 –
тривісний автомобіль зі всіма ведучими осями (КрАЗ-6322)
5. За
складом:
Øодиночний
транспортний засіб
Øавтопоїзд у
складі
Øавтомобіль-причіп
Øавтомобіль-напівпричіп
6. За типом
встановленого двигуна:
Øбензинові
Øдизельні
Øгазобалонні
Øелектричні
7. За
вантажопідйомністю:
Øмалої
Øсередньої
Øвеликої;
Øвід 1,5 до 16
тонн
Øпонад 16 тонн
8. За
пристосованістю до роботи у різних дорожніх умовах:
Øдорожні
автомобілі
Øавтомобілі
підвищеної прохідності
Øавтомобілі
високої прохідності
Таке
різноманіття способів класифікації пояснюється потребою виділення окремих
параметрів транспортних засобів для вибору останніх під час перевезення
вантажів на підставі оптимального поєднання економічності, швидкості
доставки, комерційної придатності, безпеки, місткості, вантажопідйомності
тощо.
Список
перерахованих підстав є орієнтовним, оскільки його можна продовжити, виходячи
з певних функціональних призначень транспортних засобів, їх експлуатаційних
характеристик, специфіки вантажів, що перевозяться та ін.
Окрім
перелічених вище способів класифікації, галузевою нормаллю ОН 025 270-66
введено класифікацію і систему позначення автомобільного рухомого складу
(табл. 1.1). Так, відносно вантажних автомобілів прийнята наступна система
позначення автотранспортних засобів (АТЗ).
Таблиця 1.1
Система позначення вантажних автотранспортних засобів (АТЗ)
Повна маса, т
|
Експлуатаційне призначення автомобіля
|
бортові
|
тягачі
|
самоскиди
|
цистерни
|
фургони
|
спеціальні
|
до 1,2
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
19
|
1,2 до
2,0
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
29
|
2,0 до
8,0
|
33
|
34
|
35
|
36
|
37
|
39
|
8,0 до
14,0
|
43
|
44
|
45
|
46
|
47
|
49
|
14,0
до 20,0
|
53
|
54
|
55
|
56
|
57
|
59
|
20,0
до 40,0
|
63
|
64
|
65
|
66
|
67
|
69
|
понад
40,0
|
73
|
74
|
75
|
76
|
77
|
79
|
Примітка: Класи від 18 до 78 є резервними і в індексацію не
включені.
1-а цифра – позначає клас вантажних автомобілів за
повною масою
2-а цифра – позначає тип АТЗ
3-а вантажний бортовий автомобіль або пікап
4-а сідельний тягач
5-а самоскид
6-а цистерна
7-а фургон
8-а резервна цифра
9-а спеціальний автотранспортний засіб
3-а і 4-а цифри індексів – указують на порядковий
номер моделі
5-а цифра – модифікація автомобіля
6-а цифра – вид виконання
1-а для холодного клімату
6-а експортного виконання для помірного клімату
7-а експортного виконання для тропічного клімату
Деякі
автотранспортні засоби мають e своєму
позначенні через тире приставку 01, 02, 03 і т.п., що
указує на те, що модель або модифікація є перехідною або має додаткові
комплектації. Перед цифровим індексом за цією класифікацією, в більшості
випадків, указується буквенне позначення заводу-виробника (наприклад,
КрАЗ-63221).
Нині є час
все більшого поширення набувають позначення, прийняті в міжнародних вимогах
із безпеки (Правила ЄЕК ООН), що розробляються Комітетом з внутрішнього
транспорту Європейської економічної комісії ООН.
Відповідно до
вищезгаданих Правил прийнята наступна міжнародна класифікація вантажних АТЗ
(табл. 1.2).
Таблиця 1.2
Міжнародна класифікація АТЗ
Категорія АТЗ
|
Призначення автомобіля
|
М
М1
М2
М3
|
АТЗ з двигуном для
перевезення пасажирів:
Не
більше 8 місць;
Понад
8 місць, масою менше 5 т;
Понад
8 місць, масою понад 5 т
|
N
N1
N2
N3
|
АТЗ для перевезення
вантажів:
Масою
менше 3,5 т;
Повною
масою від 3,5 до 12 т;
Повною
масоюпонад 12 т
|
О
О1
О2
О3
О4
|
АТЗ без двигуна:
Одновісні
причепи з повною масою до 0,75 т;
Причепи
та напівпричепи повною масою від 0,75 до 3,5 т;
Причепи
та напівпричепи повною масою від 3,5 до 10 т;
Причепи
та напівпричепи повною масою понад 10 т
|
Легкові
автомобілі поділяються за робочим об’ємом циліндрів двигуна у літрах на
наступні основні класи (табл. 1.3).
Таблиця 1.3.
Легкові автомобілі за робочим об’ємом циліндрів двигуна
Клас легкового автомобіля
|
Робочий об’єм двигуна, л
|
Особливо малого
|
До 1,2
|
Малого
|
Від 1,2 до 1,8
|
Середнього
|
Від 1,8 до 3,5
|
Великого
|
Понад 3,5
|
Найбільшого
|
Не регламентується
|
На базі
легкових автомобілів випускаються також вантажопасажирські автомобілі, у яких
для збільшення розмірів майданчика призначеного для розміщення в кузові
вантажу, задні сидіння складаються.
Автобуси
поділяються за габаритною довжиною у метрах і поділяється на наступні основні
класи (табл. 1.4).
Таблиця 1.4
Класифікація автобусів за довжиною
Клас автобусу
|
Довжина автобусу, м
|
Особливо малого
|
До 5,0
|
Малого
|
6,0 – 7,5
|
Середнього
|
8,0 – 9,5
|
Великого
|
10,5 – 12,0
|
Особливо великого
(з’єднанні)
|
16,5 та більше
|
За
призначенням автобуси поділяються на міські (внутрішньоміські
і приміські), місцевого повідомлення (для сільських перевезень), міжміські і
туристичні.
До
спеціального рухомого складу відносяться пожежні автомобілі, автолавки, автомобілі з компресорними установками,
автокрани, прибиральні автомобілі тощо.
Для причепів,
напівпричепів і розпусків прийнята наступна система позначення (індексація)
рухомого складу (нормаль ОН 025270 – 66): кожній новій моделі автомобіля
(причіпного складу) привласнюється індекс, що складається з чотирьох цифр, де
перші дві цифри позначають клас автомобіля (причепа, напівпричепа) за робочим
обсягом двигуна для легкових автомобілів, за довжиною для автобусів і за
повною масою для вантажних автомобілів (причепів і напівпричепів). Другі дві
цифри – модель.
Модифікації
моделей мають додаткову п'яту цифру, що позначає порядковий номер
модифікації. Перед цифровим індексом ставляться буквенні позначення
заводу-виробника. Дві перші цифри індексів, привласнених автомобілям,
наведено в табл. 1.5.
Таблиця 1.5
Система позначень причепів,
напівпричепів і розпусків
Групи
|
Індекси
|
Повна маса, т
|
причепи та напівпричепи
|
розпуски
|
1
|
01 –
24
|
До 4
|
До 6
|
2
|
25 –
49
|
Понад
4 – 10
|
Понад
6 – 10
|
3
|
50 –
69
|
”10 –
16
|
”10 –
16
|
4
|
70 –
84
|
”16 –
24
|
”16 –
24
|
5
|
85 –
99
|
”24
|
”24
|
Для
причіпного складу виділені наступні індекси (дві перші цифри з чотирьох,
якими позначається причіпний склад), які наведено у табл. 1.6.
Таблиця 1.6
Індекси причіпного складу
Клас АТЗ
|
Причепи
|
Напівпричепи (розпуски)
|
Легкові автомобілі
|
81
|
91
|
Автобуси
|
82
|
92
|
Вантажні (бортові) автомобілі
|
83
|
93
|
Самоскиди
|
85
|
95
|
Цистерни
|
86
|
96
|
Фургони
|
87
|
97
|
Спеціальні автомобілі
|
89
|
99
|
Залежно від
повної маси причіпного складу для нього існують групи індексів моделей (третя
і четверта цифри), які подано в табл. 1.5.
Наприклад,
напівпричіп фургон Одеського автоскладального заводу для перевезення телят
має повну масу 9 т, позначається ОДАЗ-9925.
Вказівки що до
виконання
Завдання 1. Використовуючи лекційний матеріал і
додаткові джерела, описати відмінні конструктивні особливості кузова легкових
автомобілів, вказаних в табл. 1.7.
Таблиця 1.7
Вихідні дані до завдання 1
№ варіанта
|
Тип кузова автомобіля
|
1, 6, 11, 16, 21, 26
|
Лімузин; Купе-кабріолет; Фаетон
|
2, 7, 12, 17, 22, 27
|
Седан; Кабріолет; Родстер
|
3, 8, 13, 18, 23, 28
|
Купе; Ландо; Пульман-лімузин
|
4, 9, 14, 19, 24, 29
|
Седан-хардтоп; Ембюленс; Хетчбек
|
5, 10, 15, 20, 25, 30
|
Купе-тарга; Універсал;
Пікап
|
Приклад:
Купе-хардтоп – закритий нестандартний кузов
легкового автомобіля без центральних стійок. Має
один або два ряди сидінь, нормальну базу і двоє бічних дверей.
Завдання 2. Використовуючи лекційний матеріал і
додаткові джерела, розшифрувати позначення транспортних засобів (АТЗ),
вказаних в табл. 1.8.
Таблиця 1.8
Вихідні дані до завдання 2
№ варіанта
|
Позначення АТЗ
|
1, 11, 21
|
Iveco ML180E28;
MAN 8.140; Mersedes 1843; Renault
Kerax 340
|
2, 12, 22
|
FORD TRUCKS 1833D; ОдАЗ
9772; Skania G 340LA; Volvo
FM10
|
3, 13, 23
|
Alfa Romeo 147; SCANIA P250; UAT-SRGB-8728.01; Yuejin NJ 1020
|
4, 14, 24
|
FORD TRUCKS 1833 DC; Renault
Kerax380HD; Mazda 6; HARTUNG 9426.7-0000031
|
5, 15, 25
|
КрАЗ-7133С4; Schmitz Cargobull SKO 24/L; МАЗ-6516С9-520 (580)-000; SVKT24 Р
70 HD-R
|
6, 16, 26
|
Mitsubishi Lancer X Sportback; Volvo FH16 750; МАЗ 975830-3012;
КРАЗ-6510
|
7, 17, 27
|
HARTUNG 9427.85-0000010; ОДАЗ-9925; ISUZU NLR85A (ELF
3.5 S); КАМАЗ-6460
|
8, 18, 28
|
КрАЗ-7133С4; ОДАЗ-9370; МАЗ-6516С9-521 (581)-005;
КрАЗ-5401H2
|
9, 19, 29
|
Volkswagen Caddy Kasten 1.2 TSI MT;
МАЗ-5550С5-580-021; WIELTON NS 3 P40; КРАЗ-6443
|
10, 20, 30
|
2PP3-UKRG-S50(FRC)-395; Neoplan
Trendliner N 3516 U; Opel
Astra H Sedan 1.6 XER
MT Enjoy 1; ОдАЗ 97725
|
Приклад:
КрАЗ-6322
Підприємство-виробник:
Кременчуцький автомобільний завод (м. Кременчук);
1-а цифра:
клас вантажних автомобілів за повною масою – клас 6 (повна маса від 20 до 40
т);
2-а цифра:
тип АТЗ – бортовий автомобіль;
3 і 4-а
цифри: порядковий номер моделі (7-а модель);
5-а цифра:
модифікація (4-а модифікація).
Завдання 3. Використовуючи лекційний матеріал і
додаткові джерела, визначити згідно з рекомендаціями ЕЕК ООН, категорію
транспортних засобів, вказаних в табл. 1.9.
Таблиця 1.9
Вихідні дані до завдання 3
№ варіанта
|
Позначення АТЗ
|
1, 11, 21
|
JAC HK6730K; Neoplan Skyliner N 122; Toyota Coaster
|
2, 12, 22
|
Mazda 3 MPS 2.3
МТ (BHD1 EAG); Daewoo BS090; Volvo
8900
|
3, 13, 23
|
Hyundai Bogdan A 202; Maserati Quattroporte 4.2 AMT;
Higer KLQ6608
|
4, 14, 24
|
Temsa Opalin 9; Troliga Pegasus; Богдан А-06908
|
5, 15, 25
|
ЛАЗ InterLAZ-12LE; МАЗ-53371; Богдан А-202 10
|
6, 16, 26
|
Zonda YCK6799HP;
КАМАЗ-5410; JAC HK6730K
|
7, 17, 27
|
ЛАЗ LinerLAZ; Setra MultiClass S 419 UL Euro VI; JAC HFC6908H
|
8, 18, 28
|
Lancia Phedra 2.0 MT (120); Neoplan Cityliner N 1218 HDL;
Setra MultiClass S 415 H
|
9, 19, 29
|
ЛАЗ InterLAZ-10LE; КРАЗ-6510; Daewoo
BS106 Royal Star
|
10, 20, 30
|
Zonda YCK6899HP;
КРАЗ-256Б1; Higer
KLQ6702
|
Приклад:
Setra MultiClass S 415 UL Euro VI
Приміський
автобус призначений для перевезення пасажирів. Кількість місць для сидіння –
53, загальна кількість місць – 80. Транспортний засіб відноситься до
категорії М2.

|
КОНТРОЛЬНІ
ПИТАННЯ
|
1. Що таке
класифікація автомобілів?
2. За якими основними ознаками класифікують
легкові, вантажні автомобілі
і автобуси?
3. Які транспортні засоби називають спеціальними?
4. Класифікація автомобільного рухомого складу за
призначенням.
5. Класифікація вантажних автомобілів за
вантажопідйомністю.
6. Класифікація легкових автомобілів за об'ємом
двигуна.
7. Класифікація автобусів за габаритними
розмірами.
8. Принцип позначення АТЗ (автомобілів і
причіпного складу).
9.
Категорії АТЗ відповідно до європейської класифікації
|
|